Wednesday, January 20, 2010

Bulan sakit kah ini?..


Pagi ni aku dikejutkan oleh sms dari my buddy.. zana smsnya bunyi macam ni " aku mc mggu ni..sila baca blog utk lebih lanjut" sudah pasti la aku ni tak sabar2 nak tau apa dah jadik dengan anak buah aku yang sorang ni kan.. semalam dah mc disebabkan sakit kat bahagian ari2 tu.. cepat2 la aku call untuk kepastian (call antara kami sesama staff free.... so cakap la sampai lebam) berita sedih..apa yang ditakuti di risaukan benar2 terjadi malah yang tak disangka2.. untuk lebih lanjut korang boleh baca kat blog dia yang aku dah linkkan kat atas tu ha...

tersentak seketika... kadang2 kita terlalu ambik mudah perihal kesihatan.. aku pun.. tak penah sekali lagik pun buat ujian pap smear atau vaginal ultrasound. ketakutan itu melampau2... wal hal bersalin tu lagik sakit kan... berfikir sejenak.. bila nak g buat ni..huuhu

last week one of my opismate pun warded..KATAnya denggi... sampai hari ni tak masuk2 opis lagik... today... sorang lagik manager masuk spital ..pneumonia (betul ke aku eja ni) dan esok... zana akan warded and jalani operation untuk buang cyst dia..

baca jugak blog kakazimah pun cerita mengenai sahabatnya yang tgh menderita akibat leukimia dan adiknya pun baru warded smalam akibat pneumonia...

aku doakan semua kawan2 aku cepat sembuh dan tak de lagik berita buruk yang bakal aku terima... :(

Kekayaan yang hakiki adalah kesihatan...:P.. MOST IMPORTANT THING yang kita selalu alpa..


Terima kasih kerana mengunjungi blog Syikin. jemput datang lagi ya...

9 comments:

eynda said...

Seram sejuk je baca entry ni....semoga mereka semua tabah & cepat sembuh...semoga kita dijauhkan dari sebarang penyakit...

mama aqeelah said...

hah, apalg syikin...sbg langkah berjaga2 dan perancangan utk mereka yg tersayang, marilah beramai2 menginsuranskan diri dengan watever premium insurans yg byk skang ni..duit blh dicari tp kesihatan??? kalo kita dh xde pon, at least anak2 kita ade sikit bekalan utk diorg..hehehehehe..

*promosi free je ni*

mama aqeelah said...

btw, aku dh buat pap smear..bkn sakit pon..doc akan masukkn specular (yg mcm mulut itik tu) dalam rahim kita dan amik sample sikit je..ala, kejap je..sakit beranak pon xmacam tu..gi la buat..tambah2 plak kita yg dh penah beranak ni.risiko lg tinggi.

Syikin said...

kak eynda.. amin.. seram sejuk kan..melihat kesakitan orang pun dah seram inikan pulak merasai..

Syikin said...

mama aqeelah/ayin.. insyaallah akan aku g buat pap smear.. ko sekali IUD ker? hehehe aku ni fobia larr..sebab aku tak penah pun merasa kesakitan 'berjahit' itu even aku penah bersalin normal..magic kan..hehehe kurniawan tuhan buat aku..:)
insurance? so far cukup dah kot 50K per year.. tapi akan kupikirkan..dont worry dear..:)

sisdee said...

ish ngeri baca blog tadi tu..mudah2an dijauhkan dari kena benda2 camtu..wlupun kecik ke..beso ke klu dah nama operate ttp ngeri..huhuhu

semoga yg sakit akan sihat seperti biasa...pasti ada hikmah tesembunyi :)

Syikin said...

sisdee.. betul tu.. setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..

ina_syuk said...

alahai..mcm2 lak bace hari nih..semoga kite semua dijauhkan dr sebrg penyakit...aminn

mama aqeelah said...

syikin, buat pap smear adalah selepas kita abis period..nk masukkan iud adalah semasa kita tgh period..so, dah sah2 2 perkara berbeza yg ko kene lalui sbb dua2 tu kene kangkang luas2 dpn doc/nurse!!!ngehngehngeh.. :D

Related Posts with Thumbnails